Historia Banku

Bank Spółdzielczy w Żorach

 

Obchodzący w 2022 roku 95-lecie istnienia Bank Spółdzielczy w Żorach jest najstarszą i jedną z najbardziej doświadczonych instytucji finansowych w mieście. Powstał 24.11.1927r. pod nazwą Bank Ludowy w Żorach i prowadzi swoją działalność nieustannie z wyłączeniem okresu okupacji, w oparciu o jedynie polski kapitał.

Głównymi inicjatorami powstałego Banku Ludowego byli: członek Patronatu Związku Spółdzielni Zarobkowo Gospodarczych Józef Dreyza oraz Józef Wyrobek (znana postać w historii Żor), który był równocześnie pierwszym dyrektorem powstałego Banku. W skład pierwszej Rady Nadzorczej weszli: burmistrz Żor Bonifacy Bałdyk, notariusz Franciszek Wende oraz ks. Andrzej Zając Powstały Bank przez wiele dziesięcioleci był jedynym bankiem na terenie Żor.

 

Po okresie II wojny światowej w 1945r, Bank Ludowy został reaktywowany i nazwany w późniejszym czasie Gminną Kasą Spółdzielczą. Po 1956r. w wyniku powołania Centralnego Związku Oszczędnościowo – Pożyczkowego Bank przyjął nazwę Spółdzielnia Oszczędnościowo – Pożyczkowa. Od 1975r. w wyniku powstania Banku Gospodarki Żywnościowej zwał się Kasą Spółdzielczą, a ostatecznie Bankiem Spółdzielczym.

Pierwsza siedziba Banku mieściła się w Żorach przy ul. Szeptyckiego 8. Jednak w celu poprawienia jakości obsługi klientów Bank od 1995 roku otworzył nową placówkę w Żorach przy ul. Męczenników Oświęcimskich 28, gdzie do dnia dzisiejszego znajduje się centrala Banku Spółdzielczego w Żorach.

 

 

 

 

Oddział w Suszcu

Bankowość spółdzielcza w Suszcu ma już swoją tradycję, sięgającą okresu międzywojennego. Na szczególną uwagę zasługuje data 01.07.1960r. gdyż z dniem tym w Suszcu powstał samodzielny Bank Spółdzielczy, który do dnia dzisiejszego obsługuje tereny Suszca, Rudziczki, Radostowic, Kobielic, Mizerowa i Kryr.

Od 01.04.1977r. w wyniku zmian administracyjnych kraju, samodzielny dotychczas Bank Spółdzielczy w Suszcu, stał się Oddziałem Banku Spółdzielczego w Żorach, pozostając nim do chwili obecnej. Od wielu lat Oddział obsługuje również budżet gminy Suszec.

W roku 1999, ze względu na potrzebę podniesienia standardu obsługi klienta, podjęto decyzję o rozbudowie i modernizacji budynku. Obecny budynek, doskonale i harmonijnie wkomponowuje się w architekturę i otoczenie Gminy, a jego standard i funkcjonalność pozwala znacznie lepiej obsługiwać klientów.